Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ukrajinci všude, kam se podívám aneb Moje trpká osobní zkušenost z nákupu v supermarketu

Nechci působit dojmem rasisty, či xenofoba, nicméně jednu ze svých nedávných návštěv supermarketu bych asi nejvýstižněji charakterizoval prostým (ale o to více pravdivějším) příslovím, rčením: Čeho je moc, toho je příliš.

Šok první. Ač jsem tomu vlastně zpočátku vůbec nevěnoval svou pozornost, zpětně si vybavuji, že již při zaparkování svého vozu na parkovišti u supermarketu jsem byl poněkud zaskočený vysokým počtem ukrajinských SPZ na kolemstojících vozech. Skutečně, najít mezi záplavou automobilů, zaregistrovaných na Ukrajině, alespoň jeden s českou (nedej bože s pražskou) SPZ, byl téměř nadlidský úkol a musím se přiznat, že v sektoru parkoviště, ve kterém jsem svůj vůz zaparkoval já, se skutečně žádný takový nenacházel. 

Šok druhý. Bohužel, stejně nemilé překvapení mě čekalo i uvnitř samotného supermarketu, jehož celým prostorem se linula ukrajinština z úst nakupujích a mezi sebou navzájem čile diskutujících zákazníků. Česky hovořícího zákazníka abyste mezi nimi pohledali. Snad pouze v úseku lahůdek a masných výrobků jsem zaslechl cosi, co mi vzdáleně připomínalo češtinu, ale pomyslnou ruku do ohně bych za to také nedal. Když navíc o chvíli později mému nákupnímu vozíku vběhla v uličce s cukrovinkami do cesty skupinka hlasitě křičících, rozdováděných a až rozjívených dětí (samozřejmě, že ukrajinských), začal jsem bez přehánění upřímně litovat, že jsem do prodejny vůbec vstoupil a zařekl se, že konkrétně sem již příště nakupovat opravdu nepůjdu.

Šok třetí. Nicméně, když už jsem v prodejně byl, rozhodl jsem se svůj nákup dokončit. Bohužel, v oddělení drogerie, respektive pánské kosmetiky, došlo k dalšímu nemilému překvapení. Když jsem se totiž opodál stojící pracovnice supermarketu dotázal, kde přesně najdu značku své oblíbené vody po holení, čekalo mě z její strany pouze bezradně pokrčené čelo, vytřeštěné oči a bezmocné rozhození rukama. Dotyčná slečna totiž byla Ukrajinka (jak jinak, že?) a nerozuměla mi ani slovo! Z čirého zoufalství nad vzniklou situací jsem proto oprášil své dávné znalosti ruštiny a tzv. "rukama nohama" se s dotyčnou pracovnicí nakonec přece jenom nějak domluvil, načež jsem se svou oblíbenou vodou po holení a s ostatním zbožím ve svém nákupním vozíku doslova pelášil k pokladně, abych odtamtud byl už konečně a co nejrychleji pryč. 

Šok čtvrtý. Skutečnost, že i na pokladně obsluhovala Ukrajinka mě vlastně už vůbec nepřekvapila a fakticky mě nechala ledově klidného, alespoň tedy navenek, neboť uvnitř mě to silně vřelo a stálo mě hodně přemáhání, abych tzv. neupustil páru a pěkně od plic a nahlas si nezanadával. Když jsem následně na parkovišti usedl do svého vozu, několik minut jsem v něm pouze nehybně seděl a rezignovaně se díval chvíli ven před sebe, chvíli do palubní desky. Pocit, který jsem měl v ten moment v sobě a kterým jsem byl celý nepříjemně naplněný, jsem totiž dlouho nezažil. Vlastně, musel jsem si položit otázku, zda jsem ho v životě vůbec někdy zažil. Cítil jsem se totiž jako bych byl cizincem ve své vlastní zemi, jakýmsi vyděděncem (a snad až "rukojmím"), na kterém nikomu nezáleží a který je všem ve svém okolí tzv. volný.

Opravdu, byl to hodně nepříjemný pocit, který bych nepřál zažít ani svému nejúhlavnějšímu nepříteli a jak jsem napsal již v úvodu, nejsem rozhodně žádný rasista, či xenofob a mezi Ukrajinci mám navíc již po desítky let řadu spolupracovníků, obchodních partnerů, kamarádů a opravdových přátel, ale v tomto konkrétním případě opravdu platilo, že: Čeho je moc, toho je příliš.

Netuším, jak to máte v tomto směru vnitřně nastavené vy a předem se omlouvám všem, kterých se můj postoj dotkne, ale já za sebe na rovinu říkám, že mi stav, kdy v supermarketu fakticky vidím Ukrajince všude, kam se podívám, opravdu nepřijde normální. Pominu přitom tu skutečnost, že drtivou většinu zákazníků supermarketu tvořili výhradně Ukrajinci. Jistě, je to přinejmenším hodně zvláštní, ale budiž, stát se to může. Abych ovšem jako zákazník nenarazil během několika desítek minut, strávených v rozlehlém areálu prodejny, na jediného zaměstnace, hovořícího plynně česky? Tohle mi již moje hlava tzv. nebere a je mi z toho opravdu hodně smutno a trpce, obzvláště při představě, že by se právě tento trend měl stát do budoucna běžným standardem. Ještě jednou tedy, prosím, přijměte mou omluvu vy všichni, kteří výše popsané, narozdíl ode mě, jako žádný zásadní problém nevnímáte. Já osobně si nicméně opravdu nemohu pomoci, skutečně mě tento stav mrzí, trápí a v jistém ohledu dokonce až štve. 

Na úplný závěr a pro úplnost ještě doplním, že svůj nákup jsem provedl na prodejně METRO Cash and Carry, sídlící na prospektu Petra Hryhorenka č.p. 43 v Kyjevě, během své loňské podzimní pracovní návštěvy Ukrajiny.

Autor: Filip Fuchs | čtvrtek 23.6.2022 13:13 | karma článku: 47,15 | přečteno: 46742x
  • Další články autora

Filip Fuchs

Proč si díla Milana Kundery nevážím a nikdy vážit nebudu

V souvislosti s úterním úmrtím česko-francouzského spisovatele, pana Milana Kundery, bylo napsáno již mnohé. Mě osobně nejvíce zaujaly polemiky a úvahy na téma, zda si máme, jako čtenáři jeho knih, jeho díla vážit, či nikoliv.

14.7.2023 v 13:13 | Karma: 20,84 | Přečteno: 1534x | Diskuse| Ostatní

Filip Fuchs

Sobota 27. května 2073: Reportáž (z budoucnosti) z oslav 200 let kolínského gymnázia

"Vážení přátelé, milí hosté, naši bývalí studenti, je mou milou povinností přivítat vás na oslavě dvousetleté existence našeho vzdělávacího ústavu, kolínského gymnázia," započal svou uvítací řeč stávající ředitel, pan Ivo Zachař.

30.5.2023 v 13:13 | Karma: 12,77 | Přečteno: 433x | Diskuse| Ostatní

Filip Fuchs

Žádné všeobecné nadšení z generála Pavla kolem sebe nepozoruji. Jde snad o mediální masáž?

Rozhodně nechci tímto svým blogem přilévat další olej do ohně, pomyslné zákopy mezi příznivci pana Babiše a příznivci pana Pavla jsou dle mého soudu již dostatečně hluboké, nicméně o jeden svůj postřeh bych se s vámi rád podělil.

20.1.2023 v 13:13 | Karma: 38,58 | Přečteno: 1855x | Diskuse| Ostatní

Filip Fuchs

Pane Babiši, pozitivní kampaň je k ničemu! Buďte ke generálovi Pavlovi mnohem ostřejší!

Jak všichni jistě moc dobře víte, již dlouho před začátkem své případné prezidentské kampaně avizoval pan Babiš, že pokud se nakonec opravdu rozhodne kandidovat, udělá vše pro to, aby jeho kampaň byla za všech okolností pozitivní.

18.1.2023 v 13:13 | Karma: 27,48 | Přečteno: 1018x | Diskuse| Ostatní

Filip Fuchs

Potvrzeno: 99,7 % občanů ČR věří, že v tzv. cause "Čapího hnízda" je Andrej Babiš nevinný!

Netuším jak vy, ale já osobně patřím celoživotně mezi ty, kteří dávají přednost tzv. "tvrdým datům". I proto jsem uvítal a se zájmem sdílel poslední aktuální průzkum, týkající se causy Andreje Babiše a "jeho" Čapího hnízda.

21.9.2022 v 13:13 | Karma: 27,04 | Přečteno: 1015x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

  • Počet článků 225
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3830x
Už vím, co všechno pro mě znamenáte, jak moc jste pro mě důležití a jak moc vás mám rád, vážení čtenáři a blogeři. Motto: Váš úsměv = moje radost a odměna.